Menu Zamknij

Blog

Analiza skrzyżowania i węzła (ich obszarów)

Analiza skrzyżowania o ruchu okrężnym

Skrzyżowania – ANALIZA OBSZARU ODDZIAŁYWANIA NA PODSTAWIE DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia 29 sierpnia 2019 r. poz. 1643 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.

 Wyżej wymienione rozporządzenie wprowadziło do obiegu prawnego definicje prawne przedmiotowych obszarów, które wcześniej funkcjonowały jedynie w komentarzach do warunków lub w wytycznych do projektowania.

W poniższym tekście postaram się w sposób prosty i jednoznaczny zaproponować sposób określania przedmiotowych obszarów.

  1. Obszar skrzyżowania – rozumie się przez to wspólną część przecinających lub łączących się dróg oraz odcinki tych dróg, na których występują poszerzenia jezdni spowodowane dodatkowymi pasami ruchu lub wyspami kanalizującymi, a w przypadku braku poszerzenia odcinki obejmujące minimalne długości akumulacji i zwalniania określone w § 66 i § 67;

Obszar skrzyżowania wyznaczymy w następujący sposób:

  • Określamy wspólną część krzyżujących się lub łączących dróg liczoną do końca łuków poziomych;
  • Obszar powiększamy o występujące na poszczególnych wlotach poszerzenia związane z dodatkowymi pasami ruchu lub wyspami kanalizującymi ruch, za początek tych odcinków przyjmujemy miejsce w którym następuje zmiana szerokości jezdni (inna niż na odcinku prostym);
  • Jeżeli na skrzyżowaniu nie występują ww elementy do końców łuków doliczamy odcinki akumulacji oraz odcinki zwalniania występujące przy dodatkowych pasach ruchu dla pojazdów skręcających w lewo lub w prawo (nawet jeżeli wydzielone pasy nie występują na skrzyżowaniu). W przypadku kiedy na wlocie występują obie relacje do obszaru przyjmujemy odcinek mniej korzystny (dłuższy).

1.3a   Odcinek akumulacji wyznaczamy dla każdego z wlotów na którym występuje relacja lewoskrętna. Jeżeli na wlocie występuje jedynie relacja skrętu w prawo i dodatkowo wlot nie jest wyposażony w przejście dla pieszych lub sygnalizację to odcinek akumulacji jest pomijalny.

  1. Obszar oddziaływania skrzyżowania – rozumie się przez to obszar skrzyżowania powiększony o wyznaczone indywidualnie odcinki, na których występuje zwalnianie lub przyspieszanie związane z dojazdem do skrzyżowania lub jego opuszczaniem, jeżeli manewry te nie mogą być wykonane w obszarze skrzyżowania;
  • Obszar oddziaływania skrzyżowania dla obiektów istniejących należy wyznaczyć poprzez obserwację i wyznaczenie miejsc w których następuje początek zwalniania lub koniec rozpędzania pojazdu. Obserwacje i pomiar długości kolejki należy wyznaczyć dla godziny szczytu.
  • W przypadku skrzyżowań projektowanych należy wykonać analizy oparte
    o prognozy ruchu obliczając długość kolejek na poszczególnych wlotach.
  • Dla skrzyżowań zlokalizowanych poza terenem zabudowy należy dodatkowo rozważyć odcinek zwalniania spowodowany ograniczeniem prędkości. W takim przypadku obszar oddziaływania skrzyżowania winien być wyznaczany do pierwszego znaku ograniczającego prędkość przed skrzyżowaniem.
  1. 3. Obszar węzła – rozumie się przez to odcinki krzyżujących lub łączących się dróg wraz z łącznicami i jezdniami zbierająco-rozprowadzającymi ograniczone początkiem pasa wyłączania i końcem pasa włączania lub skrzyżowaniami stanowiącymi elementy tych węzłów; do obszaru węzła wlicza się obszary skrzyżowań stanowiących elementy tego węzła;
  • Definicja dotycząca obszaru węzła jest prosta i oczywista. Zauważyć należy że do obszaru węzła mogą być wliczone obszary skrzyżowań wchodzące w skład tego węzła.
  1. Obszar oddziaływania węzła – rozumie się przez to obszar węzła powiększony o odcinki wyznaczone indywidualnie dla każdego kierunku ruchu, na których występują manewry włączania, wyłączania lub przeplatania związane z tym węzłem, liczone od pierwszej tablicy przeddrogowskazowej przed pasem wyłączania do pierwszej tablicy kierunkowej lub tablicy szlaku drogowego za pasem włączania; do obszaru oddziaływania węzła wlicza się obszary oddziaływania skrzyżowań stanowiących elementy tego węzła;
  • Obszar oddziaływania węzła również jest określony w bardzo czytelny sposób. Należy go bezwzględnie rozpatrywać w powiązaniu z organizacją ruchu w celu zlokalizowania tablic przeddrogowskazowych oraz tablic kierunkowych lub szlaku. Oznacza to że obszar oddziaływania węzła będzie zaczynał się maksymalnie
    w odległości od 100 m w obszarach miejskich do 1500 m na autostradach przed początkiem pasa wyłączenia. Koniec obszaru oddziaływania będzie zlokalizowany
    w odległości od 200 do 300 m za końcem pasa włączenia. Gradacja odległości uzależniona jest od lokalizacji drogi oraz jej klasy technicznej.
  • Jeżeli obszar oddziaływania skrzyżowania wliczany jest w obszar oddziaływania węzła to nie powiększamy go o odcinki na których zlokalizowane są ww. tablice ponieważ mają one bezpośrednie powiązanie z pasami włączenia i wyłączenia.

Mam nadzieję że powyższy tekst będzie pomocny. Zapraszam do dyskusji i komentowania.

Analiza skrzyżowania – Analiza skrzyżowania

Potrzebujesz projektu drogowego, projektu zjazdu czy też projektu organizacji ruchu?

Jeśli tak to zadzwoń do nas: tel.  509 907 645

lub napisz maila wyceny@drocad.pl

Realizujemy projekty na terenie całej Polski.

Ustawienia ciastek
Ustawienia ciastek
Korzystamy z plików cookies.
Dostosuj Odrzuć wszystko Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek
Dostosuj zgody
Tutaj możesz zmienić ustawienia zgód. Pliki cookie Google dla zalogowanych użytkowników.
Niezbędne pliki cookies są konieczne do prawidłowego działania witryny.
Umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.

Brak plików cookies.

Umożliwia wyświetlanie reklam spersonalizowanych.

Brak plików cookies.

Zapisz ustawienia Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek